30 Ekim 2011 Pazar

Damdaki Mizahçı


Güldiken Günlüğü



 Pazartesi, 13 Aralık 2010
Cihan Demirci’nin Mizah Haber adlı internet sitesinde büyük karikatürcümüz Cemil Cem üzerine bir yazı okudum. Cem’in bilmediğim bir fotoğrafını da görmekten memnun oldum. Demirci, eski üstadlara düşkün, onları anmayı seviyor; bu çok takdir ettiğim bir haslet kuşkusuz. Fakat Demirci, dikkatsiz. Cemil Cem’in, Sanayi-i Nefise Mektebi’nde (Daha sonra adı Güzel Sanatlar Akadamesi olarak değiştirilecek.) müdürlük yapmıştı. Yazarımız, bu görevin tarihini 1910-12 olarak veriyor. Oysa bu yanlış. Cem için hazırladığım Silah ve Meşale’de (1989) ve Güldiken’de bir tartışma dolayısıyla yeniden yazdığım bir metinde doğru tarih yazıyor: 1921-1925. Bu bilgiyi, –bugün Mimar Sinan Üniversitesi’nin Güzel Sanatlar Fakültesi olarak yaşamını sürdüren– DGSA’nin tarihinin kısaca anlatıldığı bir broşürde bulmak olanaklı. Asıl kaynak budur.
Demirci, bir yazısında da (“Mizah dergilerinde yazının serüveni”, İmge Öyküler, Ekim-Kasım 2005, S. 5, s. 77) Teodor Kasap’ı “Ermeni asıllı bir aydın” olarak yazmıştı. Bunu kendisine bir e-posta ile bildirmiştim. Bu metnini “pdf” formatında kendi sitesine koymuş. Metin sanal alemde başka yerlerde de vardır belki; onları değil ama kendi sitesinde “pdf” müdahale edilerek bir dipnot açılabilir ve yanlış düzeltilebilir. Dilerim bunu yapar, Demirci.
Aynı yazıda gözüme ilişen ikinci bir şüpheli nokta var. Metinde, Teodor Kasap’ın yayımladığı Diyojen’in yazarları sıralanıyor: Teodor Kasap, (Drektör) Ali (Muzaffer) Bey, Ebüzziya Tevfik, Namık Kemal ve Ahmet Mithat. Diyojen’de bütün yazılar imzasızdır; Şinasi’nin ölümü ardından birinci sayfada “Ebüzziya” imzasıyla yayımlanan kısa bir yazıdan başka. Ancak, Ahmet Mithat Efendi’nin Diyojen’de yazdığı bilgisine başka bir kaynakta rastlamadım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder